Když se žena rozhodne mít dítě, je to velký krok. Cítíte se připravená, ale jak je na tom vaše tělo? Právě během těhotenství dokáží vyplavat na povrch skryté zdravotní problémy nebo obtíže, které se již v průběhu těhotenství velmi špatně léčí.

Na místě je prevence. Ideální čas, který potřebuje vaše tělo na přípravu, je tři až šest měsíců před otěhotněním.

Navštivte svého gynekologa

O plánovaném těhotenství informujte svého gynekologa. Ten nejlépe zná váš zdravotní stav a může vám navrhnout dodatečná, důkladné vyšetření. Kromě toho s vámi probere dosavadní zdravotní problémy a posoudí váš současný stav. V případě potřeby vám doporučí doplňky stravy, úpravu hmotnosti nebo životosprávy.

V případě, že máte dlouhodobé zdravotní problémy nebo užíváte nějaké léky, je taková konzultace nezbytností. Některé léky nestačí vysadit při otěhotnění, ale ještě několik měsíců před ním. Samozřejmostí by měla být důkladná intimní hygiena ve formě emulze nebo servítků abyste procházeli vzniku nemocí, které by mohly těhotenství oddálit.

Zbavte se špatných stravovacích návyků

Kvalitní strava je základem vašeho zdraví a stejně i zdraví vašeho budoucího miminka. Potřebujete si zvyknout na nutričně vyváženou a pestrou stravu.

Úplným minimem je zvýšení množství ovoce a zeleniny ve stravě. Stejně je vhodné pít dostatek tekutin ve formě čisté vody. Pozor na některé bylinné čaje, které působí kontraproduktivní při snaze o otěhotnění. Těhotenství je náročné na vápník, a proto myslete na dostatečný přísun mléčných výrobků.

Během sychravých měsíců doplňujte vitamin D a nezapomínejte ani na zdravé tuky, především omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které se nacházejí v rybím oleji.

Omezte pití kávy a alkoholu na minimum

Pokud jste kuřačka, určitě velmi dobře víte, že tento zlozvyk vám může cestu k vytouženému miminku zkomplikovat. Příprava na těhotenství je ideální čas na to, abyste s ním skoncovali. Kouření zužuje cévy a to se týká i těch, které budou vyživovat vaše miminko. Užší cévy budou něj znamenat méně živin a kyslíku.

Pro milovnice kávy máme trochu lepší správu. Denně si můžete vychutnat dva šálky kávy, i když jste těhotná. Udělejte si raději dvě slabší než jednu silnou. Pokud pijete hodně kávy a plánujete otěhotnět, zkuste množství kávy postupně snižovat.

Konzumaci alkoholu omezte ještě během plánování. Pokud se již o miminko snažíte, raději se ho zřekněte úplně. Škodlivé látky nejvíce ohrožují embryo v raném stadiu těhotenství, kdy ještě ani nemusíte tušit, že jste těhotná. V období do 10. až 12. týdne těhotenství probíhá organogeneze, t. j. se vyvíjejí základy všech orgánů včetně mozku, pro který je alkohol nejnebezpečnější.

Začněte užívat kyselinu listovou

Jedním z doplňků, který je vhodný užívat i při vyvážené stravě, je kyselina listová. Doporučuje se začít s jejím užíváním ještě dříve než otěhotníte. Užívá se i nadále během celého prvního trimestru. Dostatek kyseliny listové snižuje riziko vrozených vad a defektu neurální trubice.

Kyselinu listovou jednoduše koupíte v lékárně nebo je součástí těhotenských vitamínů. Všímejte si obsažené množství. Doporučuje se užívat 400 mikrogramů denně.

Nechte si zkontrolovat zuby u svého zubaře

Plánování těhotenství se neobejde ani bez zdravé ústní dutiny a zubů. Pokud jste během posledních šesti měsíců neabsolvovali preventivní prohlídku, naplánujte si ji.

Pro váš chrup a dásně je těhotenství velkou zátěží. Během těhotenství se už případné kazy nebo bolesti zubů řeší těžko. Sporné jsou především rentgeny a injekce proti bolesti.

Jak vidíte, budoucí maminky, zdraví vašeho miminka je z velké části ve vašich rukou. Úprava životního stylu i skoncování se zlozvyky zvýší šance na klidný průběh těhotenství a zdravé miminko.

Používejte spodní prádlo, které je jemné k vašim citlivým partiím 

Nejpohodlnější inovativní kalhotky Gentle Day® vyrobené z organické bavlny a elastanu s povrchovou úpravou Silverplus® poskytují dokonalou hygienu a ochranu pokožky.