Cesta k miminku bývá různá. Každou ženu čeká jiná. Nejdůležitějším krokem je rozhodnutí, že se chcete stát mámou. Když už jste si jistá, je načase připravit své tělo na tento náročný úkol. Díky správným cvikům, vitamínům i bylinkám budete fit a zvýšíte své šance na otěhotnění.

Při snaze o miminko je nevyhnutelné, aby úpravu životosprávy a zvyků udělal i partner. I přesto, že se miminko bude vyvíjet ve vašem těle, i on se podílí 50 procenty na jeho zdraví.

1. Poznejte svůj menstruační cyklus

Pokud jste se doteď nezajímala o svůj menstruační cyklus a maximálně jste si značila termín poslední menstruace, je načase to změnit. Otěhotnět můžete jej během ovulace, která nastává přibližně v polovině cyklu. Na zjištění nejvhodnějších dnů na oplodnění vám pomůže náš starší článek, ve kterém se naučíte vypočítávat své plodné dny.

2. Zbavte se alkoholu a cigaret

Je vědecky dokázáno, že cigarety snižují plodnost mužů i žen. Pokud skoncujete s tímto zlozvykem, výrazně zvýšíte své šance na otěhotnění. Kromě toho ten, kdo se rozhodl být rodičem, má zodpovědnost i za zdraví a kvalitu života svého dítěte. Přivést novorozeňátko do nekuřáckého prostředí je správnou cestou.

Při snaze o otěhotnění je vhodné omezit i pití alkoholu. Riziko tkví především v tom, že chvilku trvá, než zjistíte, že jste opravdu těhotná. V tomto čase může být několik skleniček alkoholu pro vyvíjející se plod velmi nebezpečných.

3. Zbytečně se nestresujte

Stres je nepřítelem dnešní doby. Ovlivňuje zdraví, vitalitu a v neposlední řadě i otěhotnění. Snaha o miminko může být stejně stresující jako cokoli jiného. Především, pokud se to dlouhodobě nedaří.

Pomůže relaxační masáž, pobyt na čerstvém vzduchu nebo příjemná společná večeře. Zkuste na chvilku hodit starosti za hlavu. Víme, není to jednoduché a nemusí se vám to podařit na první pokus. Zkoušejte to, relaxování se dá naučit.

4. Doplňte potřebné vitamíny

Některých vitamínů není nikdy dost. V případě plánovaného těhotenství je to především:

  • vitamín D
  • vitamín B6 (pyridoxin)
  • zinek
  • kyselina listová

Můžete je doplňovat v podobě pilulek nebo se snažte přidat do stravy více špenátu, vajíček, banánů a oříšků. Pro vaši polovičku je zase ideální kombinace zinku, kyseliny listové a vitamínu C, která zlepšuje kvalitu spermií.

5. Pomoct mohou i bylinky

Bylinky dokážou ovlivnit mnoho důležitých procesů v těle. Už „babky kořenářky“ věděly, jak pomáhat ženám na cestě k děťátku.

Pro ženy má mimořádně příznivé účinky Drmek obecný, kterému se lidově říká klášterní nebo také mnišský pepř. Tato bylinka dokáže ovlivnit mnoho hormonů, stabilizuje tvorbu prolaktinu a napomáhá pravidelné ovulaci. Z bylinky si můžete připravit čaj nebo ji seženete ve formě kapek.

6. Omezte koupání v horké vodě

V případě žen nemá teplo negativní vliv přímo na otěhotnění nebo kvalitu vajíček. Problémem je spíše teplá voda, ve které se nachází větší množství bakterií. Ty mohou způsobovat infekci v podobě zánětu močových cest nebo kvasinek, které otěhotnění komplikují. 

Tip: Infekcím zabráníte i nošením bavlněného spodního prádla a pravidelnou intimní hygienou, která nenarušuje přirozené prostředí.

U mužů je to přesně naopak. Teplo jejich plodnosti zásadně škodí. Časté koupání a saunování výrazně snižuje počet spermií. Jestliže tedy toužíte po miminku, zkuste svou polovičku přesvědčit, aby na nějaký čas omezil pobyt v teple. Kromě toho pozor i na notebook na kolenou. 

7. Zvolte správný druh cvičení

Šanci na otěhotnění zvyšuje i sport. Pokud jste doteď necvičila, nezačínejte s náročnými sestavami. Raději zvolte jednoduché cviky nebo přirozený pohyb, jako třeba lehčí turistiku nebo cyklistiku. Vhodná je také jóga nebo pilates.

Při snaze o otěhotnění a úpravách životosprávy nezapomeňte na to nejdůležitější. Příroda dala ženskému tělu neuvěřitelnou sílu a schopnosti, aby zvládlo přivést na svět dítě. Věřte jí i sama sobě. Nesnažte se tlačit na pilu, i když je to velmi těžké. Všechno má svůj čas a vaše tělo ví nejlépe, kdy je ten správný okamžik.